I dag styrs stora delar av äldreomsorgen i Lekeberg av ett system där varje arbetsmoment mäts i minuter. Det kan låta effektivt på papperet, men i verkligheten leder minutstyrningen till stress, bristande kontinuitet och en känsla av att både personal och äldre reduceras till siffror i ett schema.

Lekeberg är placerad på plats 267 av 290 kommuner enligt Hemtjänstindex 2025 som visar på ett samlat mått på hemtjänstens kvalité. Dessutom har vi höga sjukskrivningstal i den kommunala äldreomsorgen.

Dessa båda parametrar indikerar starkt för att den nuvarande majoriteten inte tar sitt fulla ansvar för de äldres rätt till bra kvalité i omsorgen samt de anställdas arbetsmiljö.

I budgetdebatten i november 2026, anförde socialnämndens ordförande att” mina chefer använder tillitsbaserat ledarskap precis som Socialdemokraterna förespråkar”, och fortsatte att” verksamheterna kanske inte är mogna för den typen av ledarskap” .

Vi tolkar detta uttalande som att ordföranden har bristande tilltro till personalens personliga mognad, vilket ju är en grundläggande förutsättning i den politiska styrningen i en tillitsbaserad organisation.

Tillitsbaserat ledarskap innebär att lita på personalens kompetens och erfarenhet, i stället för att låta ett tidsschema styra varje steg.

Forskning visar att tillitsbaserad styrning inte bara ökar arbetsglädjen, utan också leder till bättre kvalitet och tryggare äldre. När personalen får arbeta med hjärta och omdöme, i stället för att jaga minuter, skapas en omsorg som är värdig både för den som ger och den som tar emot.

Inte sällan läser vi insändare i NA att personalen inom äldreomsorgen i Lekeberg är missnöjda med schema och minutstyrning. De menar att modellen skapar stress, försämrar vårdkvalitén och gör personalens arbetssituation ohållbar. Vidare är det svårt att få utrymme för att ta rast, gå på toaletten och hinna få återhämtning mellan arbetspassen. Personalens ständiga stress med minutschema gör att de som får hemtjänst blir ”medarbetare” i ett system där tiderna är otillräckliga. Det kan handla om att avstå från beviljade insatser, genom att låta personal rusa iväg lite tidigare vilket då underlättar för dem att hinna till nästa person som ska ha hjälp. Det blir ett slags tillitsbaserat arbetssätt mellan personal och de äldre för att personalen ska känna sig mindre stressade.

Så här ska det inte få fortgå i Lekeberg. Det är dags att lämna minutstyrningen bakom oss. Låt oss bygga en äldreomsorg där tillit är grunden.

Socialdemokraterna i Lekeberg går till val på att ge en värdigare vård till våra äldre. Vi ser att vägen till detta mål går via ett ledarskap som ger förtroende, ansvar och mandat till personalen att använda sitt eget omdöme.

Om vi Socialdemokrater får medborgarnas förtroende kommande mandatperiod så kommer vi att satsa på en väl fungerande välfärd med ökad kvalité i äldreomsorgen samt bygga den kommunala verksamheten grundad på tillit till våra medarbetares kompetens och vilja att ge våra äldre en värdig vård.

Christina Kareliussen (S)
ledamot i kommunfullmäktige