Det har blivit en märklig vana i kommunpolitiken där Moderaterna gärna plockar upp oppositionens idéer, skriver om dem lite – och avslår sedan oppositionens yrkanden med hjälp av sina egna motyrkanden. Det är en cynisk strategi för att verka handlingskraftiga, utan att behöva erkänna varifrån idéerna egentligen kom.
Vi socialdemokrater ser allvarligt på det antal kränkningsärenden som rapporteras från kommunens skolor, vi vet även att det ligger i ungas natur att testa gränser samt att det finns andra parametrar som påverkar en ung persons sätt att hantera uppkomna situationer. Under läsåret 25/26 får kommunens skolor möjlighet att testa det webbaserade verktyget ”SomeBuddy”. Vi är positiva till insatsen men vill se konkreta resultat.
Så i stället för att få information och statistik över användandet för knappt ett helt läsår så ska nämnden nu få information efter drygt en tredje del av läsåret.
På senaste Barn- och Utbildningsnämnden yrkade Socialdemokraterna på att få en rapport med statistik över hur detta verktyg använts och fallit ut under vårterminen på första sammanträdet efter läsårets slut, vilket då blir under månad september 2026. Detta för att vi ska få så mycket information som möjligt från start av insatsen, till slutet av läsåret. Ju mer statistik, desto bättre information kan vi få inför de beslut nämnden fattar för våra barns bästa.
Oppositionen möttes då av en hastig ajournering, för att sedan mötas av ett hastigt motyrkande från Moderaterna om att nämnden ska få informationen redan vid sammanträdet i april 2026, men då snarare hur projektet med detta verktyg fallit ut, och inte hur statistiken för terminen hos våra barn i skolan ser ut. Moderaternas förslag röstades igenom, och Socialdemokraternas förslag avslogs. Så i stället för att få information och statistik över användandet för knappt ett helt läsår så ska nämnden nu få information efter drygt en tredje del av läsåret. Känslan i rummet var dock att majoritetens ledamöter egentligen ansåg det socialdemokratiska yrkandet som positivt, men vid votering så var piskan om att avslå yrkandet starkare än valfriheten att få mer information om insatsen för våra barns bästa, och skolans kamp att få bukt på det kränkningsproblem som finns. Detta kan ju tolkas då som att Moderaterna inte vill ha en statistik över terminen, utan att vi i stället kunde begära det senare om det ansågs nödvändigt.
Skolan behöver inte politiska vinster, dom behöver en nämnd som sätter barnen först. Sakfrågan hamnar i skymundan när majoriteten flyttar fokus från innehållet i Socialdemokraternas yrkande till att ta egna politiska poäng.
Nämndens förtroende minskar när skolpersonal och elever enbart ser politiker som spelar spel – inte som löser problemen som finns. Oppositionen ska vara kritisk men också konstruktiv. Men för att det ska fungera krävs det att majoriteten möter idéer med respekt – inte med härmande och hastigt hopsnickrade motyrkanden. Yrkanden bör prövas för sin styrka, inte för partifärgen på yrkesläggaren. Tilläggas är att hela opposition också ställde sig bakom Moderaternas yrkande, för det var så klart en bra idé om att få en rapport om projektet i sig redan i april. Det hade varit glädjande om frågan varit ömsesidigt.
Berth Falk (S)
oppositionsråd Lekeberg
Christina Kareliussén (S)
ledamot i barn- och utbildningsnämnden
Jonas Nilsson (S)
ersättare i barn- och utbildningsnämnden
